Wednesday, December 29, 2021

Howard zinn uppsatser

Howard zinn uppsatser



i vilken livssituation en kvinna än placeras från sin vagga till sin grav, en ande av howard zinn uppsatser och underkastelse, böjlighet i humöret och ödmjukhet i sinnet krävs av henne. Mot denna kraftfulla utbildning är det anmärkningsvärt att kvinnor trots allt gjorde uppror. Hon förblev singel och trotsade konventionen även här. Du kan inte vara neutral på ett tåg i rörelse: en personlig historia om vår tid. Men den federala domaren som presiderade över ärendet avvisade det på grund av att det hade blivit befläckat av Nixon-administrationens inbrott i Ellsbergs psykiaters kontor, howard zinn uppsatser.





Inläggsnavigering



Antikrigs- och medborgarrättsrörelser. Howard Zinn August howard zinn uppsatser, — 27 januari var en amerikansk dramatikerhoward zinn uppsatser, filosofsocialistisk tänkare och veteran från andra världskriget. Han var ordförande för howard zinn uppsatser historia och samhällsvetenskapliga institutionen vid Spelman College[1] och en politisk howard zinn uppsatser professor vid Boston University. Zinn skrev över 20 böcker, inklusive hans bästsäljande och inflytelserika A People's History of the United States i Inhe publicerade en version av den för yngre läsare, A Young People's Howard zinn uppsatser av Förenta staterna, howard zinn uppsatser. Zinn beskrev sig själv som "något av en anarkist, något av en socialist.


Kanske en demokratisk socialist. Hans memoarer, You Can't Be Neutral on a Moving Train Beacon Press, var också titeln på en dokumentär om Zinns liv och arbete. Zinn dog av en hjärtattack i åldern Zinn föddes i en judisk invandrarfamilj i Brooklyn den 24 augusti, hans far, howard zinn uppsatser, Eddie Zinn, född i Österrike-Ungern immigrerade till USA. med sin bror Howard zinn uppsatser före första världskrigets utbrott. Hans mamma, howard zinn uppsatser, Jenny Rabinowitz Zinn, [6] emigrerade från den östra sibiriska staden Irkutsk. Hans föräldrar blev först bekanta som arbetare på samma fabrik. Hans pappa och mamma drev en godisbutik i kvarteret under en kort tid, utan att klara sig. I många år var hans far i servitörsfacket och arbetade som servitör vid bröllop och bar mitzvah, howard zinn uppsatser.


Båda föräldrarna var fabriksarbetare med begränsad utbildning när de träffades och gifte sig, howard zinn uppsatser, och det fanns inga böcker eller tidningar i serien av lägenheter där de uppfostrade sina barn. Zinns föräldrar introducerade honom för litteratur genom att skicka 10 cent plus en kupong till New York Post för var och en av de 20 volymerna av Charles Dickens samlade verk, howard zinn uppsatser. De bjöd in honom till ett politiskt möte som hölls på Times Square. Trots att det var ett fredligt rally, anklagade beridna poliser marschörerna. Zinn blev påkörd och slogs medvetslös.


Detta skulle ha en djupgående effekt på hans politiska och sociala synsätt. Han studerade också kreativt skrivande vid Thomas Jefferson High School i ett specialprogram som inrättats av rektor och poet Elias Lieberman. Zinn motsatte sig initialt inträde i andra världskriget påverkad av howard zinn uppsatser vänner, howard zinn uppsatser, av resultaten från Nye-kommittén och genom hans pågående läsning. Men dessa känslor förändrades när han lärde sig mer om fascismen och dess framväxt i Europa. Boken Sawdust Caesar fick ett särskilt stort genomslag genom sin skildring av Mussolini.


Sålunda, efter examen från gymnasiet tog Zinn Civil Service examen och blev lärling skeppsmontör i New York Navy Yard vid en ålder av. Vid den tiden var lärlingar uteslutna från fackföreningar och hade därför liten förhandlingsstyrka, vilket Lärlingsförbundet var deras svar, howard zinn uppsatser. Zinn var aktivitetschef för gruppen. Hans tid i denna grupp skulle oerhört påverka hans politiska åsikter och skapade för honom en uppskattning för fackföreningar. Ivrig att bekämpa fascismen Zinn anslöt sig till United Howard zinn uppsatser Army Air Forces under andra världskriget och blev officer. Han tilldelades som bombardier howard zinn uppsatser th Bombardment Group[12] bombar mål i Berlin, Tjeckoslovakien och Ungern. På ett postdoktoralt forskningsuppdrag nio år senare besökte Zinn resorten nära Bordeaux där han intervjuade invånare, granskade kommunala dokument och läste tidningsklipp från krigstid på det lokala biblioteket.


InZinn återvände till Royan, varefter han gav sin fullständiga redogörelse för den forskningen i sin bok, The Politics of History. På marken fick Zinn veta att luftbombningarna som han deltog i hade dödat mer än tusen franska civila såväl som några tyska soldater som gömt sig nära Royan för att invänta krigets slut, händelser som beskrivs "i alla avseenden" han hittade som "une tragique erreur" som jämställde en liten men gammal stad och "dess befolkning som åtminstone officiellt var vän, inte fiende. Han citerar USA:s officiella historia.


Army Air Forces korta hänvisning till den åttonde flygvapnets attack mot Royan och även, i samma kapitel, till bombningen av Plzeň i dåvarande Tjeckoslovakien, howard zinn uppsatser. Den officiella historien angav att Skoda-fabriken i Pilsen "fick välplacerade ton" och att "på grund av en varning som skickades ut i förväg kunde arbetarna fly, förutom fem howard zinn uppsatser. Jag mindes att jag också flög på det uppdraget som biträdande ledande bombardier, och att vi inte syftade specifikt på "Skoda-verken" som jag skulle ha noterat, eftersom det var det enda målet i Tjeckoslovakien jag hade läst om men släppte våra bomber, utan större precision, på staden Pilsen.


Två tjeckiska medborgare som bodde i Pilsen vid den tiden berättade nyligen för mig att flera hundra människor dödades i den räden, det vill säga tjecker – inte fem. Zinn sa att hans erfarenhet som krigsbombardier, i kombination med hans forskning om orsakerna till och effekterna av bombningarna av Royan och Pilsen, gjorde honom känslig för de etiska dilemman som G stod inför. s under krigstid. I sin broschyr, Hiroshima: Breaking the Silence [19] skriven i han redogjorde för fallet mot inriktning mot civila med flygbombningar, howard zinn uppsatser. Kom ihåg att mitt i Gulf Warthe U. militär bombade en flyganfall med skydd och dödade män, kvinnor och barn som kurades ihop för att undkomma bomber. Påståendet var att det var ett militärt mål som inhyste ett kommunikationscenter, men reportrar som gick igenom ruinerna direkt efteråt sa att det inte fanns några tecken på något liknande.


Jag antyder att bombningens historia – och ingen har bombat mer än denna nation – är en historia av oändliga grymheter, alla lugnt förklarade av bedrägligt och dödligt språk som "olycka", "militärt mål" och "collateral damage". Efter andra världskriget gick Zinn i New York University på GI Billgraduating med en B. vid Columbia University tog han en M. i historia med biämne i statsvetenskap. Hans magisteravhandling undersökte Fiorello LaGuardias kolstrejker i Colorado i kongressen nominerades till American Historical Associations Beveridge-pris som den bästa engelskspråkiga boken om amerikansk historia. Hans professorer vid Columbia inkluderade Harry CarmanHenry Steele Commagerand David Donald. Zinn inkluderade det regelbundet i sina listor över rekommenderade läsningar, howard zinn uppsatser, och efter att Barack Obama valdes till USA:s president skrev Zinn: "Om Richard Hofstadter till sin bok The American Political Tradition lade till där han fann att både 'konservativa' och 'liberala' presidenter, både demokrater och republikaner, upprätthöll för kära liv två kritiska egenskaper hos det amerikanska systemet, nationalism och kapitalism, skulle Obama passa mönstret.


År —61 var Zinn postdoktor i östasiatiska studier vid Harvard University. Det fanns ett ögonblick i våra liv eller en månad eller ett år då det var säkert howard zinn uppsatser dök upp framför oss, howard zinn uppsatser, skrämde oss och fick oss sedan att ifrågasätta övertygelser som var starkt fixerade i vårt medvetande – inbäddade där av år av familjefördomar, ortodox skolgång, insugning av tidningar, radio och tv. Detta tycks leda till en enkel slutsats: att vi alla har ett enormt ansvar att uppmärksamma andra på information de inte har, vilket har potentialen att få dem att ompröva långvariga idéer. Zinn var professor i historia vid Spelman College i Atlanta från och med gästprofessor vid både universitetet i Paris och universitetet i Bologna.


I slutet av läsåret fick inZinn sparken från Spelman för insubordination, howard zinn uppsatser. Albert Manley, den första afroamerikanska presidenten för det kollegiet, som ansåg att Zinn radikaliserade Spelman-studenter. Han tackade ja till en tjänst vid Boston University BUefter att ha skrivit två böcker och deltagit i Civil Rights Movement in the South. Hans klasser i medborgerliga fri- och rättigheter var bland de mest populära på universitetet med så många som studenter som varje termin prenumererar på den icke-obligatoriska klassen. Professor i statsvetenskap han undervisade vid BU i 24 år och gick i pension vid åldern Men han behöll alltid sitt sinne för humor. Han var en glad krigare, säger Caryl Rivers, journalist i journalistik vid BU.


Rivers och Zinn tillhörde en grupp lärare som försvarade skolans kontorsarbetares rätt att strejka och hotades med uppsägning efter att ha vägrat gå över en strejklinje. Zinn kom att tro att den synpunkt som uttrycks i traditionella historieböcker ofta var begränsad. Biograf Martin Duberman noterade att när han blev tillfrågad direkt om han var marxist svarade Zinn: "Ja, jag är något av en marxist. Senare i livet gick han mer mot anarkism. Han skrev en historietext, A People's History of the United States för att ge andra perspektiv på amerikansk historia. Boken skildrar indianernas kamp mot européer och U. erövring och expansion, slavar mot slavfackföreningar och andra arbetare mot kapitalister, kvinnor mot patriarkatet och afroamerikaner för medborgerliga rättigheter.


Boken var finalist för howard zinn uppsatser National Book Award i Under åren sedan den första upplagan av A People's History gavs ut ihoward zinn uppsatser, det har använts som ett alternativ till vanliga läroböcker i många högskolekurser i historia, och det är ett av de mest kända exemplen på kritisk pedagogik, howard zinn uppsatser. New York Times Book Review uppgav att boken "rutinmässigt säljer fler än exemplar per år. InZinn publicerade Voices of a People's History of the United States med Anthony Arnove. Voices är en källbok med tal, artiklar, essäer, poesi och sångtexter av personerna själva vars berättelser berättas i A People's History.


Inthe Zinn Education Project [30] lanserades för att stödja lärare som använder A People's History of the United States som en källa för mellan- och gymnasiehistoria. Projektet startade när en före detta elev till Zinn [ som? The People Speakreleased är en dokumentärfilm baserad på A People's History of the United States och inspirerad av vanliga människors liv som slog tillbaka howard zinn uppsatser förtryckande förhållanden under loppet av USA:s historia. Filmen, berättad av Zinn, inkluderar framträdanden av Matt DamonMorgan FreemanBob DylanBruce Springsteen howard zinn uppsatser, Eddie VedderViggo Mortensenhoward zinn uppsatser, Josh Brolin Danny Glover howard zinn uppsatser, Marisa TomeiDon Cheadle och Sandra Oh.


Från och med Zinn var ordförande vid institutionen för historia och samhällsvetenskap vid Spelman College. Han deltog i Civil Rights Movement och lobbad med historikern August Meier [34] "för att avsluta Southern Historical Associations praxis att hålla möten på segregerade hotell. Medan han var på Spelman, fungerade Zinn som rådgivare till Student Nonviolent Coordinating Committee SNCC och skrev om sit-ins och andra handlingar av SNCC för The Nation och Harper's. I Zinn, howard zinn uppsatser, med SNCC, började utveckla ett utbildningsprogram så att de frivilliga SNCC-medborgarrättsarbetarna i söder, av vilka många var högskoleavhoppare, kunde fortsätta med sitt medborgarrättsarbete och samtidigt vara involverade i ett utbildningssystem.


Fram till dess hade många av volontärerna hoppat av skolan så att de kunde fortsätta sitt arbete med SNCC. Andra volontärer hade inte tillbringat mycket tid på college. Programmet hade godkänts av SNCC i december och ansågs av Zinn ha en läroplan som sträckte sig från romaner till böcker om "stora howard zinn uppsatser i 1900-talets världshistoria, såsom fascism, kommunism och antikoloniala rörelser. Detta inträffade medan Zinn var i Boston. Zinn deltog också i ett urval av SNCC-möten som gick fram och tillbaka från Boston. En av dessa resor var till Hattiesburg, Mississippi i januari för att delta i en SNCC-väljarregistreringskampanj, howard zinn uppsatser.


Den lokala tidningen, Hattiesburg American beskrev SNCC-volontärerna i stan för röstregistreringskampanjen som "utomstående agitatorer" och sa till lokala svarta "att ignorera vad som än händer, och ingripa på inget sätt Evers hade varit statens fältsekreterare för NAACP, howard zinn uppsatser. Zinn var också involverad i det som blev känt som Freedom Summer i Mississippi sommaren Freedom Summer involverade att ta med 1, högskolestudenter till Mississippi för att arbeta för sommaren i olika roller som medborgarrättsaktivister. En del av programmet var att organisera "Frihetsskolor".


I Zinns engagemang ingick att hjälpa till att utveckla läroplanen för howard zinn uppsatser Frihetsskolor, howard zinn uppsatser. Han var också oroad över att det skulle kunna leda till våld och mord att ta med en högskolestudent till Mississippi för att arbeta som medborgarrättsaktivister, howard zinn uppsatser.





exempel på 500 ords uppsats



Zinns dotter sa att hon inte var förvånad över filerna; "Han visste alltid att de hade en fil på honom. Zinn gifte sig med Roslyn Shechter år De förblev gifta till hennes död år De fick en dotter, Myla, och en son, Jeff. Myla är hustru till mindfulness-instruktören Jon Kabat-Zinn. Zinn simmade i en hotellpool när han dog av en uppenbar hjärtattack [83] i Santa Monica, Kalifornien, den 27 januari, , vid ålder. Han hade planerats att tala på Crossroads School och Santa Monica Museum of Art för ett evenemang med titeln "En samling idéer som folket talar. I en av sina senaste intervjuer [85] sade Zinn att han skulle vilja bli ihågkommen "för att han introducerade ett annat sätt att tänka om världen, om krig, om mänskliga rättigheter, om jämlikhet", och. för att få fler att inse att makten som så långt vilar i händerna på människor med rikedom och vapen, att makten i slutändan vilar i människorna själva och att de kan använda den.


Vid vissa tillfällen i historien har de använt det. Svarta människor i söder använde det. Folk inom kvinnorörelsen använde det. Folk i antikrigsrörelsen använde det. Människor i andra länder som har störtat tyrannier har använt det. Han sa att han ville bli känd som "någon som gav människor en känsla av hopp och makt som de inte hade tidigare. Hans historiska arbete förändrade hur miljontals människor såg det förflutna. Det glada med Howard var att han under de senaste åren kunde få tillfredsställelse över att hans bidrag var så imponerande och erkända. I Thomas Merton Center for Peace and Social Justice i Pittsburgh tilldelade Zinn Thomas Merton Award för hans aktivism och arbete med nationella och internationella frågor som förändrar vår värld.


Debs Award, [89] Firecracker Alternative Booksellers Award i kategorin Politik för The Zinn Reader: Writings on Disobedience and Democracy, [90] och Lannan Literary Award för facklitteratur. I , tilldelades Zinn Prix des Amis du Monde diplomatique för den franska versionen av hans framstående verk, Une histoire populaire des Etats-Unis. Den 5 oktober tog Zinn emot Haven's Center Award for Lifetime Contribution to Critical Scholarship i Madison, Wisconsin. I juli avslöjade Associated Press att Mitch Daniels, när han var den sittande republikanska guvernören i Indiana, bad om försäkran från sina utbildningsrådgivare att Zinns verk inte lärdes ut i K-12 offentliga skolor i staten.


Daniels ville också ha en "sanering" av kurser för professionell utveckling i grundskolan 12 för att eliminera "propaganda och belysa om det finns några mer användbara erbjudanden. Denna fruktansvärda anti-amerikanska akademiker har äntligen gått bort Kan någon försäkra mig om att den inte används någonstans i Indiana? Om det är det, hur blir vi av med det innan fler unga människor tvångsmatas med en helt falsk version av vår historia? När e-postmeddelandena släpptes, var Daniels president för Purdue University. Som svar utfärdade 90 Purdue-professorer ett öppet brev där de uttryckte sin oro. Men han sa att det inte skulle ge Zinn en "rätt att få det arbetet påtvingat skolbarn i offentliga skolor.


Stanfords utbildningsprofessor Sam Wineburg har offentligt kritiserat Zinns forskning. Recensenten David Plotnikoff recenserar en kritik av Wineburg och krediterar Wineburg för att ha visat att "A People's History begår samma misstag i historisk praxis som de böcker den syftade till att rätta till", för "Zinns önskan att kasta ljus över vad han såg som historisk orättvisa var ett korståg byggt på sekundära källor till tvivelaktig härkomst, utelämnande av befriande bevis, ledande frågor och skakiga samband mellan bevis och slutsatser", [] som han ger många exempel på.


Daniel J. Flynn, författare och krönikör på The American Spectator, anklagar likaså Zinn för att ha presenterat partisk historia. Zinn reducerar det förflutna till en manikisk fabel. I början lade Arkansas representant Kim Hendren R fram ett "lagförslag för att förbjuda Zinns böcker från Arkansas offentliga skolor. Från Wikipedia, den fria encyklopedin. Detta är den senaste accepterade revisionen, granskad den 7 januari Amerikansk historiker och socialistisk tänkare. New York City, New York, USA. Santa Monica, Kalifornien, USA.


Roslyn Shechter. Utopisk socialism Bishop Hill Commune Brook Farm Icarians tittar bakåt Ny Harmony Oneida Community Progressiv Era St. Abern Andrews Avrich Balagroon Barnes Bellamy Edward Bellamy Francis Berger Berkman Bookchin Brooks Browder Cabet Cannon Carmichael Carter Chomsky Clayre Cockburn Davis Day Debs De Leon Dobbs Dreiser Du Bois Einstein Rädsla Ford Foster Galleani Gitlow Goldman Graeber Greene Guthrie Hall Hay Hammett Hay Hammett Bill Harrwoodington Hedges Heywood Angela Heywood Ezra Hill Hillquit Hoan Hoffman Keller Labadie London Lovestone Lum McReynolds Moore Most Mitchell Newton Ocasio-Cortez Ochs Owen Parenti Parsons Albert Parsons Lucy Piker Randolph Ripley Reed Rocker Rustin Ruthenberg Sacco Sandburg Sanders Sawant Seale Seiclairdel Shachtman Thomas Tuxa Seale Seidel Shachtman Spottoner Vanzetti Warren West Wolff Zeidler Zerzan Zinn.


Aktiva organisationer. Black Riders Liberation Party Black Socialists in America Communist Party USA Democratic Socialists of America Freedom Road Socialist Organisation Freedom Socialist Party Green Mountain Peace and Justice Party Green Party of the United States Industrial Workers of the World Party for Socialism and Liberation Peace and Freedom Party Progressive Labour Party Redneck Revolt Revolutionary Communist Party, USA Socialdemokrater, USA Socialistisk aktion Socialistisk Alternativ Socialist Equality Party Socialist Party USA Socialist Rifle Association Socialist Workers Party Solidaritet Spark Spartacist League Vermont Progressive Party Workers World Party Working Class Party World Socialist Party of the United States.


Nedlagda organisationer. American Labour Party American Workers Party Black Panther Party Colorado Springs Socialists Communist League of America Communist League of Struggle Communist Workers' Party Democratic Socialist Federation Democratic Socialist Organization Committee Human Rights Party Independent Socialist League International Socialists International Socialist Organisation Maoist Internationalist Movement New American Movement Nonpartisan League Amerikas proletära parti Puertoricanska socialistpartiet Revolutionära socialistförbundet Amerikas socialdemokrati Socialdemokratiska federationen Amerikas socialdemokratiska parti Amerikas socialistiska arbetarparti Amerikas socialistiska parti Studenter för ett demokratiskt samhälle Weather Underground White Panther Party Workers Party of the United States Youth International Fest.


Uppmaning till skäl Aktuella frågor Daglig arbetare oliktänkande Internationell socialistisk recension Jacobin Djungeln tittar bakåt Monopol Kapital Månadsöversikt Det andra Amerika En folkets historia i USA Frivillig socialism Varför socialism? Relaterade ämnen. Amerikansk vänsteranarkism Anarkism i USA Anarko-kommunism Anarko-primitivism Anarko-syndikalism Bill of Rights socialism Demokratisk socialism Grön anarkism Individualistisk anarkism Individualistisk anarkism i USA Arbetarhistoria Arbetslagar Fackföreningar Libertär socialism Marxism Marxism—Leninism Minimalön Post- Mutualism vänsteranarki Vetenskaplig socialism Socialdemokrati Socialism Trotskism Utopisk socialism.


Det här avsnittet verkar innehålla triviala, mindre eller orelaterade referenser till populärkultur. Vänligen omorganisera detta innehåll för att förklara ämnets inverkan på populärkulturen, tillhandahålla citat till pålitliga, sekundära källor, snarare än att bara lista utseenden. Material utan källa kan ifrågasättas och tas bort. April Du kan inte vara neutral på ett tåg i rörelse: en personlig historia av vår tid. ISBN OCLC com, 28 januari, Arkiverad från originalet på Retrieved Howard Zinn: a life on the left. Ny press. Hämtad 3 april av Howard Zinn University of Illinois Press, s. Självständighetsförklaringar. New York, NY: HarperPerennial.


Armén i Pilsen i lokala tidskrifter" PDF. Januari Arkiverad från originalet den 25 juli, The New York Times. Den progressiva. Hämtad 15 april, Howard Zinn: A Life on the Left. Zinn för nybörjare. För nybörjare LLC. The Greatest Americans of the 20th Century: A Social Justice Hall of Fame. Howard Zinn deltog i Civil Rights Movement och lobbat med historikern August Meier. American Historical Association. Divided Minds: Intellectuals and the Civil Rights Movement. Carol Polsgrove om Writers' Lives. Delade sinnen. ISBN — via Google Books. Boston Globe. 31 januari, Arkiverad från originalet den 24 mars, Hämtad 20 november, The Journal of Blacks in Higher Education 27 Spring, : — doi : JSTOR Declarations of Independence: Cross-examining American Ideology.


Arkiverad från originalet den 19 februari, The Library of America. Identitetsteori. Väktaren. 24 maj, fulltext av "Mot motmod. Demokrati nu! Amerikansk protest mot kriget i Vietnam — Horizon Book Promotions. New York Post. 30 januari, Perspektiv på historien. Februari Arkiverad från den ursprungliga avgiften som krävdes den 14 december, juni American Political Science Review. Topphemlighet: Slaget om Pentagon Papers. Annenberg Center for Communication vid University of Southern California. Ross september—oktober UU World. Förenta staterna". Arkiverad från originalet den 11 januari, You Can't Be Neutral on a Moving Train: A Personal History of Our Times.


Beacon Press. Los Angeles Times. Arkiverad från original-PDF den 22 juni, Hämtad 26 december DISARM Education Fund. Brooklyn Rail. Hämtad 21 november, Hämtad 20 mars DP: Så känner du att Zarqawi-världen och Bush-världen i stort sett är moraliska motsvarigheter? HZ: Det gör jag. Yale Daily News. Huffington Post. Han arbetade som vice ordförande för Brooklyn-avdelningen av American Labour Party och bodde på Lafayette Avenue i ett område som nu anses vara Bedford-Stuyvesant-kvarteret i Brooklyn. Hämtad 30 januari av Robert J. Lopez, 28 januari, Hämtad 4 december, The Progressive. Juli Knappast ett passionsbrott, trots den svaga elektriska laddningen kring Julia Roberts och George Clooney.


Nej, pengar var motivet, med lika lite moralisk glöd som deltagande i brottet som när filmen gjordes, som hade samma motiv. Jag blev påmind om detta nyligen när jag satt i en rättssal i Camden, New Jersey, och deltog i minnet av ett annat inbrott, utfört av Camden 28, där motivet var att protestera mot kriget i Vietnam. Läs mer. En kampanj utan klass av Howard Zinn. 29 september och The Progressive, november Den här typen av prat är oförlåtligt oförskämt och skulle räcka för att hindra honom från tv-debatterna. En diplomatisk lösning av Howard Zinn. Maj En vän skrev för att fråga min åsikt om Kosovo. Han sa att många människor vände sig till honom för att få svar, och att han inte visste vad han skulle säga, så han vände sig till mig och visste, antar jag, att jag alltid har något att säga, rätt eller fel.


Flera saker verkar klara för mig, och de passar inte så lätt ihop på ett sätt som pekar på en ren lösning. A Flash of the Possible av Howard Zinn. Januari Det som hände i Seattle nyligen var inte en lika stor händelse som generalstrejken under under revolutionen, men, enligt Spruill, fick krigets nödvändigheter kvinnor ut i offentliga angelägenheter. Kvinnor bildade patriotiska grupper, genomförde anti-brittiska handlingar, skrev artiklar för självständighet. De var aktiva i kampanjen mot den brittiska teskatten, som gjorde tepriserna oacceptabelt höga. De organiserade Daughters of Liberty-grupper, bojkottade brittiska varor, uppmanade kvinnor att göra sina egna kläder och bara köpa amerikanskt tillverkade saker.


I det fanns en kvinnlig motsvarighet till Boston lea Party-en "kaffefest", som beskrivs av Abigail Adams i ett brev till sin man John:. Det har nyligen påpekats av kvinnliga historiker att bidragen från arbetarklassens kvinnor i den amerikanska revolutionen för det mesta har ignorerats, till skillnad från ledarna Dolly Madisons, Martha Washingtons, Abigail Adams eleganta fruar. Margaret Corbin, kallad "Dirty Kate", Deborah Sampson Garnet och "Molly Pitcher" var grova, lägre klasskvinnor, förskönade till kvinnor av historiker. Medan fattiga kvinnor under de sista åren av striderna gick till arméläger, hjälpte till och slogs, representerades de senare som prostituerade, medan Martha Washington fick en speciell plats i historieböckerna för att hon besökte sin man i Valley Forge.


När feministiska impulser registreras är de nästan alltid skrifter av privilegierade kvinnor som hade någon status att tala fritt från, större möjlighet att skriva och få sina skrifter nedtecknade. Abigail Adams skrev redan före självständighetsförklaringen i mars till sin man:. Icke desto mindre underströk Jefferson sin fras "alla män är skapade lika" genom sitt uttalande att amerikanska kvinnor skulle vara "för kloka för att rynka pannan med politik. New Yorks konstitution tog specifikt bort kvinnor genom att använda ordet "man". Medan kanske 90 procent av den vita manliga befolkningen var läskunniga, var det bara 40 procent av kvinnorna.


Kvinnor från arbetarklassen hade små medel för att kommunicera och inga medel för att registrera vilka känslor av upproriskhet de än kände vid sin underordning. De födde inte bara barn i stort antal, under stora svårigheter, utan de arbetade i hemmet. Runt tiden för självständighetsförklaringen, snurrade fyra tusen kvinnor och barn i Philadelphia hemma för lokala växter under "släckningssystemet". Kvinnor var också butiksägare och gästgivare och ägnade sig åt många affärer. De var bagare, plåtarbetare, bryggare, garvare, repslagare, skogshuggare, boktryckare, gravarbetare, träarbetare, stagmakare med mera.


Idéer om kvinnlig jämställdhet fanns i luften under och efter revolutionen, Tom Paine talade ut för kvinnors lika rättigheter. Och den banbrytande boken av Mary Wollstonecraft i England, A Vindication of the Rights of Women, trycktes om i USA strax efter revolutionskriget. Wollstonecraft svarade den engelske konservativen och motståndaren till den franska revolutionen, Edmund Burke, som hade skrivit i sina Reflections on the Revolution in France att "en kvinna är bara ett djur och ett djur som inte är av högsta klass. Jag vill visa att det första syftet med lovvärda ambitioner är att få en karaktär som människa, oavsett könsskillnad.


Mellan den amerikanska revolutionen och inbördeskriget förändrades så många delar av det amerikanska samhället - befolkningstillväxten, rörelsen västerut, utvecklingen av fabrikssystemet, utvidgning av politiska rättigheter för vita män, utbildningstillväxt för att matcha de nya ekonomiska behoven -att förändringar måste ske i kvinnors situation. I det förindustriella Amerika hade det praktiska behovet av kvinnor i ett gränssamhälle skapat ett visst mått av jämställdhet; kvinnor arbetade på viktiga jobb - publicerade tidningar, skötte garverier, höll krogar, engagerade sig i kvalificerat arbete. Inom vissa yrken, som barnmorska, hade de monopol. Nancy Cott berättar om en mormor, Martha Moore Ballard, på en gård i Maine i , som "bakade och bryggde, syltade och konserverade, spann och sydde, gjorde tvål och doppade ljus" och som under tjugofem år som barnmorska, fött mer än tusen barn.


Eftersom utbildning skedde inom familjen hade kvinnor en speciell roll där. Det var komplexa rörelser i olika riktningar. Nu drogs kvinnor ut ur huset och in i industrilivet, samtidigt som det fanns press på kvinnor att stanna hemma där de var lättare att kontrollera. Omvärlden, som bröt sig in i hemmets fasta skåp, skapade rädslor och spänningar i den dominerande mansvärlden, och tog fram ideologiska kontroller för att ersätta den uppluckring av familjekontrollerna: idén om "kvinnans plats", förkunnad av män, accepterades av många kvinnor. När ekonomin utvecklades dominerade män som mekaniker och hantverkare, och aggressivitet blev mer och mer definierad som en manlig egenskap. Kvinnor, kanske just för att fler av dem flyttade in i den farliga världen utanför, blev tillsagda att vara passiva.


Klädstilar utvecklades - för de rika och medelklassen förstås, men som alltid fanns det skrämsel av stil även för de fattiga - där vikten av kvinnors kläder, korsetter och underklänningar betonade kvinnlig separation från aktivitetsvärlden. Det blev viktigt att utveckla en uppsättning idéer, som lärs ut i kyrkan, i skolan och i familjen, för att hålla kvinnor på sin plats även när den platsen blev mer och mer orolig. Barbara Welter Dimity Convictions har visat hur kraftfull "kulten av sann kvinnlighet" var under åren efter att kvinnan förväntades vara from.


En man skriver i The Ladies' Repository: "Religion är precis vad en kvinna behöver, för det ger henne den värdighet som bäst passar hennes beroende. John Sandford, i sin bok Woman, in Her Social and Domestic Character, sa: "Religion är precis vad kvinnan behöver. Utan det är hon någonsin rastlös eller olycklig. Sexuell renhet skulle vara en kvinnas speciella dygd. Man antog att män, av biologisk natur, skulle synda, men kvinnan får inte ge upp. Som en manlig författare sa: "Om du gör det kommer du att lämnas i tyst sorg för att beklaga din godtrogenhet, imbecilitet, dubbelhet och för tidig prostitution. Rollen började tidigt, med tonåren. Lydnad förberedde flickan för att underkasta sig den första riktiga partnern. Barbara Welter beskriver detta:. När Amelia Bloomer i sin feministiska publikation föreslog att kvinnor skulle bära en sorts kort kjol och byxor för att frigöra sig från den traditionella klädseln, attackerades detta i den populära kvinnolitteraturen.


En berättelse har en flicka som beundrar "bloomer"-dräkten, men hennes professor förmanar henne att de "bara är en av många manifestationer av den vilda anda av socialism och agrarradikalism som för närvarande är så utbredd i vårt land. I The Young Lady's Book of: ",.. i vilken livssituation en kvinna än placeras från sin vagga till sin grav, krävs en anda av lydnad och underkastelse, böjlighet i humöret och ödmjukhet i sinnet. Kvinnans uppgift var att hålla hemmet gladt, upprätthålla religionen, vara sjuksköterska, kock, städare, sömmerska, blomsterarrangör. En kvinna bör inte läsa för mycket, och vissa böcker bör undvikas. När Harriet Martineau, en reformator av s, skrev Society in America, föreslog en recensent att han höll sig borta från kvinnor: "Sådan läsning kommer att göra dem oroliga för deras verkliga ställning och sysselsättningar, och de kommer att kasta tillbaka världen i förvirring.


Kvinnor uppmanades också, särskilt eftersom de hade till uppgift att utbilda barn, att vara patriotiska. En kvinnotidning erbjöd ett pris till kvinnan som skrev den bästa uppsatsen om "How May an American Woman Best Show Her Patriotism. Det var i s och s, berättar Nancy Cott för oss The Bonds of Womanhood, som det strömmade ut romaner, dikter, essäer, predikningar och manualer om familjen, barnen och kvinnors roller. Världen utanför blev hårdare, mer kommersiell, mer krävande. På sätt och vis bar hemmet en längtan efter något utopiskt förflutet, en tillflykt från omedelbarhet.


Det kanske gjorde acceptansen av den nya ekonomin lättare att kunna se den som bara en del av livet, med hemmet en fristad. I skrev en from hustru: ". världens luft är giftig. Du måste ha med dig ett motgift, annars kommer infektionen att visa sig dödlig. Kulten av hemlighet för kvinnan var ett sätt att lugna henne med en doktrin om "separat men lika" - att ge hennes arbete lika viktigt som mannens, men separat och annorlunda. Inuti den "jämlikheten" fanns det faktum att kvinnan inte valde sin partner, och när hennes äktenskap väl ägde rum, var hennes liv bestämt. En flicka skrev i "Tärningen är på väg att kastas vilket förmodligen kommer att avgöra mitt livs framtida lycka eller elände. Jag har alltid förutsett händelsen med en grad av högtidlighet nästan lika stor som den som kommer att avsluta min nuvarande existens.


Äktenskapet knöts ihop, och barnen fördubblade kedjorna. En kvinna som skriver i "Tanken på att snart föda mitt tredje barn och de därav följande uppgifter jag kommer att kallas att utföra gör mig bekymrad så jag känner att jag borde sjunka. Den nya ideologin fungerade; det bidrog till att skapa den stabilitet som en växande ekonomi behövde. Men själva existensen visade att andra strömningar var i arbete, inte lätt att begränsa. Och att ge kvinnan sin sfär skapade möjligheten att hon kunde använda det utrymmet, den tiden, för att förbereda sig för ett annat slags liv. "Kulten av sann kvinnlighet" kunde inte helt radera det som var synligt som bevis på kvinnans underordnade status: hon kunde inte rösta, kunde inte äga egendom; när hon arbetade var hennes lön en fjärdedel till hälften av vad män tjänade på samma jobb.


Kvinnor uteslöts från jurist- och medicinyrken, från högskolor, från ministeriet. Att placera alla kvinnor i samma kategori och ge dem alla samma hemliga sfär att odla skapade en klassificering efter kön som suddade ut klassgränserna, som Nancy Cott påpekar. Men krafter arbetade för att fortsätta lyfta frågan om klass. Samuel Slater hade introducerat industriella spinnmaskiner i New England i , och nu fanns det en efterfrågan på unga flickor - bokstavligen "spinsters" - att arbeta med spinnmaskineriet i fabriker. I , introducerades kraftvävstolen i Waltham, Massachusetts, och nu var alla operationer som behövdes för att förvandla bomullsfiber till tyg under ett tak.


De nya textilfabrikerna förökade sig snabbt, med kvinnor 80 till 90 procent av deras operatörer - de flesta av dessa kvinnor mellan femton och trettio. Några av de tidigaste industristrejkerna ägde rum i dessa textilbruk på s. I Pawtucket, Rhode Island, i , kom den första kända strejken av kvinnliga fabriksarbetare; kvinnor gick med män och protesterade mot en lönesänkning och längre arbetstider, men de träffades separat. Fyra år senare slog kvinnor i Dover, New Hampshire, ensamma till. Och i Lowell, Massachusetts, i , när en ung kvinna fick sparken från sitt jobb, lämnade andra flickor sina vävstolar, en av dem klättrade sedan på stadspumpen och höll, enligt en tidningsrapport, "ett flammande Mary Wollstonecraft-tal om rättigheterna av kvinnor och den "pengararistokratins" missgärningar som hade en kraftfull effekt på hennes revisorer och de bestämde sig för att ha sin egen vilja, om de dog för det.


En dagbok som fördes av en osympatisk invånare i Chicopee, Massachusetts, registrerade en händelse den 2 maj. Det förekom strejker i olika städer i s, mer militanta än de tidiga New England "deltaganden", men mestadels misslyckade. En rad strejker i Allegheny-bruken nära Pittsburgh krävde en kortare arbetsdag. Flera gånger under dessa strejker bröt kvinnor beväpnade med käppar och stenar sig igenom träportarna till ett textilbruk och stoppade vävstolarna. Och överklassens kvinnors liv? Frances Trollope, en engelsk kvinna, skrev i sin bok Domestic Manners of the Americans;.


Denna dam ska vara hustru till en senator och en advokat med högsta anseende och praxis.. Hon reser sig, och hennes första timme spenderas i det noggrant fina arrangemanget av hennes klänning; hon stiger ner till sin salong, prydlig, stel och tyst; hennes frukost tas in av hennes fria svarta lake; hon äter sin stekta skinka och sin saltfisk och dricker sitt kaffe under tystnad, medan hennes man läser en tidning och lägger en annan under armbågen; och sedan kanske hon diskar koppar och fat. Hennes vagn beställs klockan elva; till den timmen är hon anställd i konditoriet, hennes snövita förkläde skyddar hennes musfärgade siden. Tjugo minuter innan hennes vagn skulle dyka upp drar hon sig tillbaka till sin kammare, som hon kallar det; skakar och viker ihop sitt fortfarande snövita förkläde, slätar ut sin fylliga klänning och.


sätter sig på hennes eleganta motorhuv.. går sedan nerför trappan, precis i det ögonblick som hennes fria svarta kusk tillkännager för hennes fria svarta vagn att vagnen väntar. Hon kliver in i den och ger ordet: "Kör till Dorcas Society. Slavar, till ett arbetssystem som kräver att de sliter från klockan fem till klockan sju, med bara en timme för att tillgodose naturens behov, slavar till viljan och kraven hos de 'makterna som är. Vi uppmanas också att vädja till tapperheten hos männen i denna stad. och ber dem respektfullt att inte närvara vid detta möte eftersom de för vars bästa det kallas föredrar att överlägga själva. Ungefär vid den tiden bar New York Herald en berättelse om "kvinnor, i allmänhet av det mest intressanta tillståndet och utseendet", som möts "i deras strävan att råda bot på de fel och förtryck som de arbetar under.


vi tvivlar mycket på om det kommer att sluta i mycket bra till kvinnligt arbete av någon beskrivning. Alla kombinationer slutar i ingenting. Tidvattnet i Nancy Cotts bok The Bonds of Womanhood speglar hennes dubbla syn på vad som hände med kvinnor i början av artonhundratalet. De var fångade i den nya ideologin om "kvinnorsfären" i hemmet, och när de tvingades ut att arbeta i fabriker, eller till och med i medelklassyrken, hittade de en annan typ av träldom. Å andra sidan skapade dessa förhållanden en gemensam medvetenhet om deras situation och knöt band av solidaritet mellan dem.


Medelklasskvinnor, som var utestängda från högre utbildning, började monopolisera yrket som lärare i grundskolan. Som lärare läste de mer, kommunicerade mer och själva utbildningen blev omstörtande av gamla sätt att tänka. De började skriva för tidningar och tidningar och startade några dampublikationer. Läskunnigheten bland kvinnor fördubblades mellan och kvinnor blev hälsoreformatorer. De bildade rörelser mot dubbelmoral i sexuellt beteende och utsatthet för prostituerade. De gick med i religiösa organisationer. Några av de mäktigaste av dem gick med i antislaverirörelsen. Så, när en tydlig feministisk rörelse uppstod på s, hade kvinnor blivit praktiserade organisatörer, agitatorer, talare.


När Emma Willard talade till New Yorks lagstiftande församling i ämnet utbildning för kvinnor, motsatte hon uttalandet som Thomas Jefferson gjorde precis året innan i ett brev där han föreslog att kvinnor inte skulle läsa romaner "som en massa skräp" med få undantag. Dessa, för en kvinna, är dans, teckning och musik. Emma Willard sa till den lagstiftande församlingen att utbildningen av kvinnor "har varit alltför exklusivt inriktad för att passa dem för att med fördel visa ungdomens och skönhetens charm. inte mäns satelliter. I , Willard grundade Troy Female Seminary, den första erkända institutionen för utbildning av flickor. Hon skrev senare om hur hon gjorde människor upprörda genom att lära sina elever om människokroppen:.


Kvinnor kämpade för att komma in i de professionella skolorna för endast män. Harriot Hunt, en kvinnlig läkare som började praktisera i , nekades två gånger tillträde till Harvard Medical School. Men hon fortsatte med sin praktik, mest bland kvinnor och barn. Hon trodde starkt på kost, träning, hygien och mental hälsa. Hon organiserade en Ladies Physiological Society där hon höll månatliga föredrag. Hon förblev singel och trotsade konventionen även här.

No comments:

Post a Comment